Biznes i finanse

Wznowiona działalność gospodarcza – o czym musisz pamiętać?

Wiele biznesów sezonowych lub takich, które zmagają się z problemami, wynikającymi np. ze spadku popytu, zawiesza swoją działalności. Takie rozwiązanie w Polsce dla JDG jest możliwe bezterminowo, ale na okres nie krótszy niż 30 dni. Można także bez większych komplikacji wznowić działalność gospodarczą. Wiąże się to jednak z koniecznością dopilnowania kilku formalności. Sprawdź, o czym trzeba pamiętać.

Wznowienie działalności gospodarczej z początkiem miesiąca

Sam proces wznowienia zawieszonego biznesu rozpoczyna się od złożenia wniosku CEIDG-1. Możesz dokonać tego bezpośrednio w urzędzie miasta lub poprzez internet, posiadając profil zaufany. Grimp, czyli biuro rachunkowe z Zielonej Góry, zawsze poleca wznowienie działalności 1 dnia danego miesiąca, ponieważ i tak zapłacisz za ten miesiąc całą składkę na ubezpieczenie zdrowotne w ZUS.

Powrót do rozliczania na znanych zasadach

Po wznowieniu działalności gospodarczej, nie ma konieczności osobnego zgłaszania tego faktu do urzędu skarbowego. Wraca się do prowadzenia księgowości na zasadach sprzed zawieszenia. Przychody i koszty musisz ewidencjonować od dnia wznowienia, który następuje w dniu wskazanym we wspomnianym już wniosku złożonym do CEIDG.

Jeśli wcześniej Twoja firma rozliczała się poprzez podatkową księgę przychodów i rozchodów lub ryczałt, nową księgę zakładasz tylko w przypadku wznowienia na początku roku lub w trakcie kolejnego roku po zawieszeniu. W momencie prowadzenia pełnej księgowości, po wznowieniu działalności otwierasz księgi rachunkowe, jeśli wznowienie następuje na początku roku obrotowego lub po zamknięciu ksiąg za rok, w którym działalność została zawieszona.

Może to wydawać się skomplikowane, ale dobre biuro rachunkowe z lubuskiego, takie jak Grimp, podpowie Ci, jakich formalności trzeba dopilnować i zajmie się uporządkowaniem rozliczeń wznowionej firmy.

Rejestracja oraz odnowienie licencji i zezwoleń

W przypadku niektórych branż konieczne jest posiadanie odpowiednich zezwoleń do prowadzenia firmy. Przy wznowieniu działalności należy sprawdzić, czy wszystkie niezbędne licencje są aktualne i czy nie ma konieczności ich odnowienia. W niektórych przypadkach może być również wymagane złożenie nowych wniosków o zezwolenie, jeśli upłynął okres ważności poprzednich dokumentów.

Komunikacja z pracownikami, klientami i partnerami biznesowymi

Przy wznowieniu działalności gospodarczej istotne jest również utrzymanie dobrej komunikacji z osobami, które w różnym stopniu miały wcześniej związek z firmą. Powiadom byłych pracowników o planowanym powrocie na rynek, omów z nimi nowe procedury i oczekiwania dotyczące zatrudnienia. Siebie po wznowieniu działalności nie musisz zgłaszać do ZUS (nastąpi to automatycznie), ale pamiętaj, że masz obowiązek ponownego ubezpieczenia pracowników. W tym przypadku również możesz skorzystać ze wsparcia biura rachunkowego.

Jeśli jest to konieczne, trzeba także zaktualizować umowy najmu, umowy z dostawcami lub inne umowy handlowe. Pamiętaj, by powiadomić o wznowieniu działalności, zmianach w ofercie i innych istotnych informacjach swoich wcześniejszych klientów – dzięki temu ponowny biznesowy start będzie łatwiejszy.

No Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *