Proces optymalizacji i pozycjonowania strony to wielowymiarowa strategia, która obejmuje nie tylko tworzenie i stosowanie skutecznych słów kluczowych, pracę nad odpowiednimi treściami, ale też link building. To właśnie link building odpowiada za zdobywanie silnych linków, które uwiarygodniają naszą stronę i umożliwiają jej polepszenie swojego wyniku w wyszukiwarce Google. Jakie typy linków wymieniamy?
Podział linków ze względu na podstawowe kryterium
Zacznijmy od podstawowego podziału, jakim są linki wewnętrzne oraz linki zewnętrzne. Bez względu na to, jaką strategię link-buildingu zastosujemy, linki SEO wewnętrzne i zewnętrzne równie pozytywnie wpływają na pozycjonowanie naszej witryny internetowej. Linki wewnętrzne, nazywane także pozycjonowaniem on-site ograniczają referencje jedynie do podstron znajdujących się w ramach naszej witryny. Optymalnie stosowane linki wewnętrzne mogą pomóc w prostej nawigacji użytkownika po bardzo rozbudowanej stronie, ale także ułatwiają indeksację witryny robotom google, które dzięki linkowaniu wewnętrznemu szybciej zrozumieją strukturę naszej strony. Drugi typ to linki zewnętrzne, które zapewniają nam większy ruch na stronie i wzrost wiarygodności naszej strony. Linkowanie zewnętrzne musi być jednak wykonywane w sposób rozsądny, najlepiej w oparciu o strategię content marketingową. Strategia budowy odpowiedniego linkowania zewnętrznego, choć wymagająca, w długim okresie czasu przynosi niesamowite efekty.
Podział linków ze względu na atrybuty
Atrybuty linków odpowiadają za sprawne określenie relacji pomiędzy witryną linkującą a witryną linkowaną. Nie od dzisiaj wiadomo, że linki zewnętrzne nie są identyczne pod względem wartości, a wartość ta obecnie oceniana jest właśnie za pośrednictwem atrybutów. Najpopularniejsze atrybuty linków to:
- nofollow – atrybut, który jasno wskazuje, że linkowana strona nie ma być w żaden sposób wspierana przez siłę SEO naszego serwisu. To atrybut stosowane do linkowania treści, na które powołujemy się we własnym contencie.
- dofollow – atrybut jasno wskazujący na podjęcie współpracy z linkowaną witryną. Atrybut dofollow daje jasny sygnał robotom Google, by odwiedzić linkowaną stronę.
Podział ze względu na rodzaj linków
Strategia link-buildingu obejmuje także różne rodzaje linków, takie jak linki tekstowe czy linki graficzne. Oczywiście linki tekstowe są najpopularniejszą formą linkowania, a w tej kategorii możemy pokusić się o jeszcze jeden podział, na linki nawigujące, linki z anchorem oraz typowe linki brandowe. Linki graficzne z kolei świetnie sprawdzają się w przypadku linkowania wewnętrznego, gdy chcemy zachęcić klienta do realizacji zamówienia lub odwiedzenia innej podstrony. Linki graficzne zamieszczane w ramach obrazu stanowią coraz to popularniejszą formę strategii budowania optymalnego portfolio linków wewnętrznych i zewnętrznych.
Dodatkowe informacje: typy linków.