Budownictwo i architektura

Budowa szamba na działce siedliskowej. Jakie formalności trzeba spełnić?

zbiornik na szambo betonowe

Budowa domku letniskowego na działce siedliskowej wiąże się zwykle z budową nowoczesnej, funkcjonalnej łazienki. Trudno wyobrazić sobie, by ktoś chciał korzystać z wychodka i myć się w misce, nawet gdy decyduje się na wakacje w niewielkiej, cichej wsi. Jednocześnie budowa łazienki łączy się z budową szamba.

Budowa szamba na działce siedliskowej jest możliwa po spełnieniu odpowiednich warunków przewidzianych w ustawie. W przypadku siedlisk z reguły możesz stworzyć szambo bezodpływowe na zgłoszenie. Jeśli zdecydujesz się na jego budowę, sprawdź, jakie dokumenty powinieneś złożyć do urzędu gminy lub miasta oraz jakich załączników potrzebujesz.

Jakie szambo można zbudować na działce siedliskowej?

Polskie prawo dopuszcza możliwość budowy szamba betonowego na działce siedliskowej. Aby rozpocząć prace legalnie, należy jednak spełnić kilka warunków. Przede wszystkim na początek trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jeśli znajduje się z nim zapis uniemożliwiający realizację prac tego typu, musisz odstąpić od budowy. W przypadku braku zakazu wykonywania szamba powinieneś wykazać, że Twoja działka siedliskowa nie ma możliwości przyłączenia do sieci kanalizacyjnej (np. z powodu braku kanalizacji na terenie gminy lub wsi).

Kolejnym krokiem jest zgłoszenie do urzędu. Szambo betonowe bezodpływowe możesz wykonać na zgłoszenie bez konieczności uzyskania zezwolenia, jeśli pojemność zbiornika nie przekracza 10 m3. Zwykle taka pojemność w zupełności odpowiada na potrzeby jednej rodziny, zwłaszcza w budynkach użytkowanych okresowo (np. wyłącznie w wakacje). Na działce siedliskowej w przypadku zapotrzebowania na większe szambo również można rozpocząć prace budowlane, jednak powyżej pojemność 10 m3 od inwestora wymaga się posiadania pozwolenia na budowę. 

szambo betonowe 10m3

Budowa szamba na zgłoszenie – formalności

Szambo betonowe na własnej działce siedliskowej możesz wybudować bez większych problemów. W celu dokonania zgłoszenia do urzędu powiatowego lub urzędu miasta nie potrzebujesz projektu budowlanego od kierownika budowy albo innego projektanta z odpowiednimi uprawnieniami. Całą dokumentację możesz przygotować samodzielnie, jak również z pomocą specjalisty z firmy dostarczającej wybrane szambo. We wniosku składanym do urzędu umieszczasz opis robót, które chcesz wykonać, a także informacje o materiale, z jakiego wykonasz szambo. Ponadto określasz sposób prowadzenia budowy i jej zaplanowany termin. Gotowy wniosek wysyłasz do urzędu w wersji elektronicznej lub drukujesz, podpisujesz i osobiście zanosisz do instytucji, która zajmuje się zgłoszeniami budów w danym regionie. Do wniosku dołączasz załączniki w postaci:

– rysunku, w którym wskażesz, gdzie na działce znajdzie się szambo betonowe 10m3,
– rysunku z przekrojem i wymiarami szamba,
– oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
– dokumentów, które potwierdzają brak możliwości podłączenia działki do sieci kanalizacyjnej.

Urząd ma 21 dni na rozpatrzenie wniosku, licząc od daty jego wpływu. W przypadku braku danych lub wymaganych załączników urząd poinformuje Cię o konieczności uzupełnienia formularza i dokumentów. Jeśli nie uzupełnisz braków formalnych, otrzymasz negatywną decyzję od organu opiniującego i nie będziesz mieć możliwości budowy szamba. Negatywną odpowiedź otrzymasz również w sytuacji, gdy szambo nie spełni norm wielkości.

No Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *